Thursday 5 April 2012

Ajaib… Nenek Melahirkan Kembar Tiga dengan Normal

SAMPANG- Meski terbilang sudah berusia lanjut seorang nenek di Sampang, Madura, ternyata masih boleh melahirkan anak. Yang lebih mengejutkan, sang nenek mampu melahirkan anak kembar tiga.

Iya ini memang terjadi di warga dusun Bulabuh Desa Malakah, Kecamatan Jrengik-Sampang. Abdul Basit awalnya tidak menyangka jika mempunyai anak di usia sang isteri.

Nenek bercucu satu dari anak perempuan pertamanya, melahirkan bayi kembarnya secara normal dalam usia kandungan sembilan bulan. Bayi-bayi ini satu laki-laki dan dua perempuan dengan bobot dua kilogram masing-masing bayi.

Sebelum melahirkan bayi kembar tiga ini, Misnati telah memiliki enam anak dan satu meninggal dunia dengan kelahiran tanpa ada yang kembar sebelum nya.

Abdul Basit, ayah sang bayi, mengatakan sebelum melahirkan bayi kembarnya pasangan keluarga sederhana ini tidak ada firasat apapun. Sehingga kelahiran bayi dengan kembar tiga ini pun tak disangka sebelumnya.

Ketika diperiksakan ke bidan desa pun, sang bidan juga tidak menyebutkan bahawa isteri nya akan melahirkan anak kembar. Kerana wajah ketiga bayi kembar ini sangat mirip, kedua orangtuanya memberikan nama yang mirip pula yakni Rena, Reni, dan Rendi.

Bayi kembar dengan usia genap satu minggu ini pun setiap hari dikunjungi warga mahupun pihak keluargat untuk menimangnya. Hal ini dipercayai warga sebagai peristiwa kelahiran bayi kembar unik dan tidak pernah terjadi di desanya.

Selain penasaran dengan keadaan sang bayi, warga yang datang berharap ketularan boleh memiliki bayi kembar yang dipercayai akan mendapatkan rezeki melimpah.

Bayi yang dilahirkan secara normal inipun mendapatkan air susu ibu bantuan dengan susu formula untuk memenuhi keperluan bayi terhadap gizi. Selain itu pemberian susu tersebut guna meringankan beban ibu sang bayi saat ketiganya haus mendapatkan susu.

About the Author

Anonymous

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Post a Comment

 
The Brightest Star © 2015 - Designed by Templateism.com